Hur mycket fäller en Lapsk?

Allt om rasen lappskvallhund / Everything about Lapinporokoira

Hur mycket fäller en Lapsk?

Inläggav Kimstad » ons 08 aug 2012, 11:06

Hej
Undrar hur mycket päls som samlas i hörnen när man har en Lapsk hemma. Jag vet att det fäller ordentligt två ggr per år, men hur är det i perioderna där emellan? Fäller de i princip inget alls eller sitter det hundhår i kläder och mattor ändå? Har haft Samojed tidigare som också fällde ordentligt vår och höst, men hon släppte sina vita hår även andra dagar. Har man varit utan hund några år vänjer man sig vid att ha det ganska rent ;)
Kimstad
Ingen medalj

Re: Hur mycket fäller en Lapsk?

Inläggav Nann » tor 09 aug 2012, 07:02

Ja Du, jag skulle inte tro att det finns något generellt svar på denna fråga.
Det beror nog mycket på hur hunden lever - lägenhet / hundgård på dagarna - södra eller norra delen av landet, hur mycket päls den sätter och individen.
Hos oss finns tre närbesläktade Lapska, boende permanent i ett fritidshus med kalla golv. De vistas mycket ute året runt i Stockholmstrakten. Två av dem fällde tidigare i somras, en av dem fäller nu. Nog finns det alltid hundhår någonstans i huset och mörka kläder av vissa material har ofta ett eller annat hårstrå någonstans. Eller väldigt mycket hår....
Men även Labbar fäller och har hår som sticker sig fast överallt, vilket kan irritera den som är känslig för hundhår.
Med en Lapsk i huset blir det nog som med Samojeden skulle jag tro. Bortsett från färgen då. Men även en svart eller brun hund kan ha ljus underull, såsom hos våra hundar.
Användarvisningsbild
Nann

Inläggav Kimstad » tor 09 aug 2012, 14:09

Ja, jag vet ju att i stort sett alla hundraser fäller, och föredrar ändå de vars päls bildar små dammråttor istället för att ligga jämt utspridda på golvet. Samojedens päls blev till dammråttor och jag gissar att det är det samma med Lapsk vallhund?
Kimstad
Ingen medalj

Inläggav Nann » fre 10 aug 2012, 07:10

Jo, det är nog i stort sett samma typ av päls och vinddraget längs golet när man passerar, driver ihop tussarna bakom dörrar och under hallbyrå, där man lätt stoppar in en hand och samlar upp det! Mina dagbarn, en gång för länge sedan, kallade det hunddamm! Då kom pälsbollarna från två Husky/Schäfer-blandisar.
Men nog finns här hår överallt ändå, som sätter sig under sockorna om man går i strumplästen inne. Mängder med hår finns alltid i strumptvätten....
Men så tillbringar jag hellre min tid ute med hundarna, än är inne och städar! I ärlighetens namn. ;)
Användarvisningsbild
Nann

Inläggav Lovalainen » fre 10 aug 2012, 23:21

Jag måste säga att min Lovas hår ligger ganska jämnt utspritt på hela golvet när balkongdörren är stängd. Men har jag den öppen ett tag så blir det som Nann säger en massa hundhår som bildar något som liknar dammråttor. Men då jag bor i en liten lägenhet så syns dessa betydligt mer än de gör i lite större hem (som mor & fars tex).
Vad det gäller hur ofta de fäller så tycker jag att med detta konstiga vädert somb vi har haft i Skåne enda sedan förra sommaren (det har inte kunnat bestämma sig för om det ska vara varmt eller kallt) så har Lova fällt nästan konstant. Nu har det äntligen lugnat sig och hon ser inte halvnaken ut längre.
Så jag tror att fällandet skiljer sig mycket bland individerna och även beroende på var i Sverige man bor med sin lapska.
Alex & Raigaladei Lava (Lova)

Agility is not just a sport. It's a lifestyle!
Användarvisningsbild
Lovalainen

Inläggav Evis » sön 19 aug 2012, 22:14

Jag upplever inte att min Smilla har fällt några enorma mängder med päls, lite "tussar" här och var med samlad päls på golvet.
Om jag jämför med min grannes samojed som kammas ut i skogen och det ligger drivor av dennes päls så har Smilla ingen fällning alls. Jag skulle kunna spinna garn av samojedpälsen!! :) Smilla är iof bara 1½ år så det kanske blir mer till nästa fällning - inte vet jag!! Men jag har också kammat henne med en underullskarda några ggr under fällningstiden - fast som sagt, inte några mängder..
//Evis
Evis
Ett Brons

Inläggav Kimstad » sön 26 aug 2012, 11:45

Nog kan man spinna garn av Samojedens päls ;), det vet jag eftersom jag faktiskt sparade min samojeds päls för just detta ändamål. . Men jag tycker det är ok att hunden fäller ordentligt ett par gånger om året. Jag är mer "allergisk" mot detta ständiga pälsfällandet som gör att du får päls på mattor, golv och kläder. Var hundvakt åt en labrador/bordercollie, och efter bara några timmar var golvet täckt av ett tunt men jämt lager hundhår.Hu, det vill jag inte ha! Men den Lapska vallhundens päls verkar vara relativt lättstädad. Jag har också fått tillfälle att klappa en lapsk och drog då lite extra i pälsen, men fick inte ett strå i handen :) Verkar lovande!
Kimstad
Ingen medalj

Inläggav Nann » ons 05 sep 2012, 07:23

Efter att ha transporterat en kraftigt fällande Vit Herdehund i baksätet på min bil, kan jag i alla fall säga att en Lapsk kommer inte i närheten när det gäller mängden löst hår i bilen inom loppet av en totalt en och en halv timmes vistelse i bilen!
Där ett extra skynke i baksätet knuffades undan och hunden även tillbringade viss tid i framsätena av vad som tydligt kunde ses. Hår på allt. Överallt. Långa vita hår som tråcklade sig in, for omkring, trasslade sig ín och bildade en tät matta.
En superbra gummiborste återställde sedan bilen i skick att transportera människor igen.
Användarvisningsbild
Nann

Återgå till Om rasen / About the breed